De politieke partij BVNL denkt zo 24 procent meer commerciële vluchten te kunnen realiseren, waarbij de regio Rotterdam/Den Haag groot economisch voordeel heeft.
In de stemwijzer voor de Provinciale Statenverkiezingen van jongstleden maart was de stelling terug te vinden dat de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport moet worden gesloten. “Klimaatdrampartijen zoals D66 en GroenLinks zijn haantje de voorste bij dit ridicule voornemen, maar gaan ze gaan daarbij compleet voorbij aan de grote negatieve economische impact voor onze regio. Door het aanbod drastisch te verkleinen is vliegen straks alleen voor de rijken weggelegd,” aldus Tweede Kamerlid Wybren van Haga, die dinsdag bij het Kamerdebat luchtvaart juist zal pleiten voor meer vluchten vanuit Rotterdam-The Hague Airport. “Dit kan helpen bij het afzwakken van de piekmomenten op Schiphol.”
BVNL ziet mogelijkheden voor groei, zonder fysieke groei van het vliegveld. “Het wordt tijd om te kiezen voor een stevig regionaal vliegveld. Zeker nu uit recentelijk onderzoek naar voren is gekomen dat tweederde van de Rotterdammers het belangrijk zegt te vinden dat de stad een luchthaven heeft. Dat geldt voor Den Haag natuurlijk ook.”
24 procent meer vluchten
BVNL pleit ervoor om de helikoperbewegingen los te koppelen van het overige vliegverkeer. Er zijn duizenden helikopterbewegingen per jaar. Van Haga:“Trauma- en politiehelikopters zijn van groot belang voor onze gezondheid en veiligheid en staan ook niet ter discussie. Het is echter wel buitengewoon krom dat deze noodzakelijke vliegbewegingen waar niemand invloed op heeft, ten koste gaan van (zakelijke) vluchten. Het is hoog tijd om onderscheid te maken in het vliegverkeer waar de luchthaven wel en geen invloed op heeft. Dat levert 24 procent meer commerciële vluchten op. Zowel Den Haag als Rotterdam zullen daar groot economisch voordeel bij hebben”.
Raadslid De Mos
De plannen van BVNL klinken Richard de Mos, Hart voor Den Haag, als muziek in de oren. “Ook in de Hofstad schreeuwen klimaatdrammers om het hardst dat Rotterdam-The Hague moet sluiten. Maar voor de economische ontwikkelingen in deze regio is een eigen luchthaven cruciaal,” aldus de voorman van de grootste partij in de Haagse gemeenteraad.